Hur går man tillväga vid ägarbyte av fastigheten?
Säljare i samråd med köpare går in på fliken “Ägarbyte” och fyller i de uppgifter som vi i styrelsen behöver för att kunna ändra kund.
Länk till “Ägarbyte”
Fakturering till ny kund sker först då säljaren av fastigheten meddelat och registreringen har skett i systemet. De fakturor som redan har gått ut till tidigare ägare hanteras mellan köpare och säljare. Det skickas därav inte ut någon ny faktura.
Vilka betalningsalternativ finns att välja mellan?
Brevfaktura
E-post
E-faktura
Autogiro
Som kund kan man välja att betala månads- eller kvartalsvis.
Vill du ändra ditt fakturaval, vänligen kontakta oss på vår mail: sundalsryr.vattenbredband@gmail.com
Hur går man tillväga om man vill ansluta sin fastighet till vatten eller fiber?
Vår förening är en samfällighetsförening, vilket innebär att det är fastigheten som blir kund och inte du som person. Här kan du läsa mer om vad det innebär.
Om du är intresserad av att ansluta din fastighet till vatten eller fiber, behöver du fylla i en intresseanmälan. Det gör du under fliken “Intresseanmälan”.
Länk till “Intresseanmälan”
När du skickat in din intresseanmälan kommer vi i styrelsen se över om det är möjligt att ansluta din fastighet. Vi återkopplar sedan till dig.
Vad ingår i fiberanslutningen?
100/10 uppkoppling
Telia tv-avtal lagom Länk
Hemtelefon
Månadskostnad vatten och fiber?
Fiber: 534 kr (Telia 249kr Nätavgift föreningen 285kr)
Vatten: 100 kr nätavgift föreningen + förbrukning som regleras årsvis.
Hur går man tillväga om fiber eller tv inte fungerar?
Steg ett är att testa att starta om all utrustning. Följande länk är en lathund för hur man gör.
Om fiber eller tv fortfarande inte fungerar ringer du som kund till Telia på telefonnummer 020-20 20 70.
Du som kund behöver förklara följande:
- att din fastighet ingår i en samfällighetsförening.
- att föreningen har ett avtal med Telia.
- att du som kund har rätt att byta ut trasig utrustning utan kostnad.
Hur går jag tillväga om min vattenmätare har frusit sönder?
Om det läcker vatten behöver man först stänga av inkommande vatten genom att vrida på kranen se bild
Kontakta sedan vattenansvarig eller någon annan i styrelsen. Länk
Eventuella kostnader vid byte av mätare står kunden för.
.
Vad gäller för kommunalt vatten vid djurhållning?
Om dina djur dricker ur hink som inte är direktansluten till kran, är det okej.
Direktanslutning kräver återströmningsskydd
Hur tar jag reda på var ledningarna går om jag ska gräva på mina marker?
Kan jag gå ur vatten- och fiberföreningen?
Nej
Vår förening är en samfällighetsförening, vilket innebär att det är fastigheten som blir kund och inte du som person. Här kan du läsa mer om vad det innebär.
Kan markägare få ersättning i samband med täckdikning?
Markägare kan söka ersättning i samband med täckdikning på 1200kr per korsning/grävning, då det behövs grävas extra för att inte gräva av fiberkabel. Viktigt att markägare har underlag för detta.
Du kontaktar då styrelsen på vår mail: sundalsryr.vattenbredband@gmail.com