I mer än 50 år har Ferdinand Gustavsson från Hjärtum varit en del av Svensk motorsport. 1958 började han tävla med en hemmabygd motorcykel och har sedan dess deltagit i de flesta grenar och bland annat kört Monacos historiska Grand Prix. Nu kör han historisk formel III i en Brabham BT18, som tidigare körts av racinglegendaren Ronny Pettersson. Sundals ryrs byalag bjöd in Ferdinand att komma och prata om sina 50 år inom motorsporten på två och fyra hjul.

Ferdinand har varit anställd på SAAB Automobile AB där han bl.a. varit chef på chassi avdelningen och är fortfarande lite av en expert på fordonsdynamik och även en hejare på drivlinor med axlar, differentialer och växellådor av såväl manuella som automatiska dito.
Där jobbade han i sammarbeten med bl.a. Fiat som med OPEL och pratar flera språk flytande, däribland tyska och engelska.
Under sin uppväxt var det Ferdinands mamma som stod för ingenjörskonsterna, han berättade att han växte upp i närheten av Näs fabriker tillsammans med en yngre bror och där hans far var bokhållare eller ekonomichef som man säger idag.
Därmed lät han oss förstå att det var hans mamma som förstod sig på Ferdinands passion för motorer och motorsport, Ferdinand pappa däremot tyckte att hans son skulle utbilda sig till något mera seriöst varför inte något inom ekonomi.
Men, det var ändå motorer och fascinationen att utveckla dessa till än mer motorstyrka i motorerna som var det stora intresset och att träffa likasinnade motorintresserade runt om i Europa.
Under de tävlingar som pågick under tidigt 60-tal var det inte helt ovanligt att man drack alkoholhaltiga drycker dagen innan de tävlingar som genomfördes. Ferdinand berättade att han förlorade en nära kompis tack vare detta och att han efter det var väldigt noga med att inte dricka och köra.

Ferdinand berättade att han gjorde ett uppehåll i sin racing karriär under den tid han bildade egen familj men att han inte kunde hålla sig ifrån motorsporten. Tillsammans med kollegor ifrån SAAB började de köra racing med en SAAB 99 och därefter tävlade de med en SAAB 9000.
Efter lite tävlande köpte Ferdinand tillsamman med några av hans kollegor Ronnie Petterssons Brabham vilken han numer är helägare till och tävlar med i veteranklassen.
Ferdinand är alltid hungrig på att ta till sig nya kunskaper när det gäller maskiner, geometrier, aerodynamik, el, elektronik o.s.v.
Efter att ha lyssnat till detta föredrag inser vi att det ligger väldigt mycket jobb och engagemang bakom denna sport och att allt kan hända. Dessutom inser man att allt måste kontrolleras och att minsta skriv kan sätta käppar i hjulet för att ens komma över mållinjen.
Text & bild: Lars Hoffmann